Ο ρόλος, και ο στόχος της ψυχολόγου στο σχολικό περιβάλλον

(Το άρθρο προέρχεται από το Λαό του Αλμυρού)

Δηλώσεις  ΝΑΥΣΙΚΑΣ ΒΡΑΤΣΙΝΗ (ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ ΤΟΥ 1ΟΥ ΕΠΑ.Λ. ΑΛΜΥΡΟΥ) και ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΠΡΑΝΑ (Δ/ΝΤΗ)

ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ 223 ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ ΕΧΕΙ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ». ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΥΤΟ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ ΠΙΛΟΤΙΚΑ ΣΕ 9 ΕΠΑΛ. ΦΕΤΟΣ ΕΧΕΙ ΕΠΕΚΤΑΘΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ 1Ο ΕΠΑΛ. ΑΛΜΥΡΟΥ.

 Με αφορμή λοιπόν το συγκεκριμένο θέμα, η ψυχολόγος του 1ου ΕΠΑΛ. Αλμυρού κα Ναυσικά Βρατσίνη μας παραχώρησε αποκλειστικές δηλώσεις, σχετικά με την υποδοχή και την αντιμετώπιση που δέχτηκε από τη σχολική κοινότητα του 1ου ΕΠΑΛ. Ακόμη, ανέλυσε τον ρόλο των ψυχολόγων στα σχολεία, καθώς και την σημαντική επίδρασή τους στους αυριανούς πολίτες.
Ναυσικά Βρατσίνη: «Όπως γνωρίζουμε όλοι, το σχολείο αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό, ο οποίος εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις ανάγκες της σύγχρονης πραγματικότητας, καθώς δεν μένει ανεπηρέαστο από τις κοινωνικές αλλαγές που προκύπτουν.
Φέτος, είναι η δεύτερη χρονιά που έρχομαι στο ΕΠΑΛ Αλμυρού. Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί καθώς και οι γονείς με υποδέχτηκαν με τον καλύτερο τρόπο. Ανταποκρίθηκαν θετικά στην παρουσία μου στο σχολικό περιβάλλον. Οι μαθητές διανύοντας την εφηβεία, συγκροτούν την ταυτότητά τους και γνωρίζουν πως πλέον στο σχολείο βρίσκεται κάποιος ειδικός στον οποίο μπορούν να απευθυνθούν για καθοδήγηση. Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους, αισθάνονται πως υπάρχει κάποιος που μπορεί να τους υποστηρίξει και να του συμβουλεύσει όσον αφορά το ακαδημαϊκό κομμάτι. Θετική είναι και η ανταπόκριση των γονέων με τους περισσότερους από τους οποίους ήδη έχουμε αναπτύξει επαφές.
Ο ρόλος του ψυχολόγου στο σχολείο, αφορά κυρίως στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και είναι πολυδιάστατος.
Αρχικά υποστηρίζει και καθοδηγεί συμβουλευτικά ατομικά ή σε ομάδες, τους μαθητές που αντιμετωπίζουν συναισθηματικές,  συμπεριφορικές και μαθησιακές δυσκολίες. Επιπλέον, υλοποιεί προγράμματα πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας με θεματικές όπως η αυτοεκτίμηση, ο σεβασμός στην ετερότητα, η ικανότητα διαχείρισης του άγχους και των συγκρούσεων μεταξύ συνομηλίκων. Οι μαθητές ιδιαίτερα που βρίσκονται στην εφηβεία έχουν ανάγκη από καθοδήγηση στην ωρίμανση πτυχών της προσωπικότητάς τους, στην μεταβατική αυτή περίοδο, όπου συγκροτούν την ατομική τους ταυτότητα.
Ταυτόχρονα όμως ο ψυχολόγος είναι υποστηρικτής και σύμβουλος όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στον ιδιαίτερα απαιτητικό τους ρόλο. Ο ψυχολόγος μπορεί να μεταδώσει στον εκπαιδευτικό καλές πρακτικές στη διαχείριση των συμπεριφορικών και συναισθηματικών δυσκολιών των μαθητών και στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος μέσα στην τάξη. Δράσεις ευαισθητοποίησης στον σύλλογο διδασκόντων σε θέματα δυναμικής της ομάδας τάξης, επικοινωνίας με τους μαθητές, μέσω εισηγήσεων και βιωματικών σεμιναρίων, συντελούν ένα ακόμα μέρος του πολυδιάστατου έργου του ψυχολόγου.
Τέλος, η συνεργασία σχολείου ? οικογένειας αναδεικνύεται ως ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας στην υγιή προσαρμογή και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Οι γονείς αγωνιούν για την πορεία των παιδιών στο σχολείο και διερωτώνται για το πώς ανταποκρίνονται στον γονεϊκό τους ρόλο. Η παρουσία του ψυχολόγου  διευκολύνει τη συνεργασία σχολείου οικογένειας και την επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς ώστε και οι δύο πλευρές να μοιραστούν προβληματισμούς και ανησυχίες καθώς και θετικές εκβάσεις και συναισθήματα.
Στόχος μας είναι το σχολείο να αποτελεί πάντα μια κοινότητα που νοιάζεται, ένας χώρος όπου οι μαθητές καλλιεργούν το «σχετίζεσθαι» και τον αλληλοσεβασμό.
Ήδη δημιουργούμε σχέσεις εμπιστοσύνης με μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα να προλαμβάνουμε τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα και συνέπειες.»
Ο κ. Γιώργος Καπράνας Διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ ΑΛΜΥΡΟΥ δήλωσε στον Λαό: «Είμαστε τυχεροί που το πρόγραμμα εντάσσει όλα τα ΕΠΑΛ και βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να φιλοξενούμε τη Ναυσικά. Σκοπός μας βέβαια δεν είναι να επικεντρωθούμε μόνο στους μαθητές της Α? τάξης για τους οποίους δημιουργήθηκε το πρόγραμμα, αλλά να φέρουμε σε επαφή με την ψυχολόγο όσα παιδιά έχουν ανάγκη από καθοδήγηση ανεξαρτήτου τάξης. Προσωπικά θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, στα πλαίσια των εκδηλώσεων που θα δημιουργήσουμε, να ενημερώσουμε τα παιδιά της μαθητείας αναφορικά με τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν στους χώρους εργασίας. Ευελπιστώ το πρόγραμμα να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, καθώς μόνο έτσι θα υπάρξει αντίκρισμα στην κοινωνία μας.