Επίσκεψη στο Ιδρυμα Πορφυρογένη και στο εργοστασίο της ΕΨΑ στην Αγριά

«με tablet? λιγάκι παλιό, και δροσερά αναψυκτικά ΤΑΞΙΔΕΥΩ στο χρόνο και ΜΑΘΑΙΝΩ»

2016-02-16_01Στις 16 Φεβρουαρίου 2016 πραγματοποιήθηκε διδακτική επίσκεψη 67 μαθητών της Α΄ & Β΄ λυκείου του 1ου ΕΠΑΛ Αλμυρού, τριών συνοδών καθηγητών και της υποδιευθύντριας του σχολείου στο ΄Ιδρυμα Πορφυρογένη και στους χώρους του εργοστασίου της ΕΨΑ στην Αγριά.

 Σκοπός της επίσκεψης ήταν η γνωριμία των μαθητών, θεωρητική και πρακτική, με το μηχανισμό των Αντικυθήρων, του αρχαιότερου αστρονομικού και ημερολογιακού μηχανικού υπολογιστή στον κόσμο, στα πλαίσια της έκθεσης που φιλοξενείται στο ΄Ιδρυμα Πορφυρογένη με τη συνδρομή και του ΓΕΛ Αγριάς.

2016-02-16_02Για την επίτευξη αυτής της γνωριμίας, έγινε στους μαθητές και καθηγητές προβολή, μέσω της οποίας ο καθηγητής του Καποδοστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ξ. Μουσάς μίλησε για το ναυάγιο του 1ου π. Χ. αιώνα στις ακτές των Αντικυθήρων και την έρευνα του, που εγκαινίασε την ενάλια αρχαιολογία στην Ελλάδα αλλά κυρίως για το πινάκιο = tablet των Αντικυθήρων του 150-100π.Χ. (θραύσματα του οποίου ανασύρθηκαν από το ναυάγιο) και τις δυνατότητες του για αστρονομικές παρατηρήσεις, πρόβλεψη του χρόνου τέλεσης των Ολυμπιακών και άλλων Πανελλήνιων αγώνων, πρόβλεψη των εκλείψεων Ήλιου και Σελήνης, την τήρηση ενός ημερολογίου πολλών ετών, χάρη στα αξιοθαύμαστα τεχνικά χαρακτηριστικά του.

2016-02-16_03Στη συνέχεια, οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους της έκθεσης με αλληλεπιδραστικές φωτογραφίες ενδεικτικές της μελέτης του μηχανισμού και σύγχρονους ηλεκτρονικούς με 3D απεικονίσεις του συνόλου αλλά και τμημάτων του (τροχοί, δακτύλιοι, γρανάζια, πλάκες με επιγραφές που λειτουργούν ως οδηγίες χρήσης του οργάνου κλπ).

Καθώς η γνωριμία μας με το μηχανισμό των Αντικυθήρων έγινε για πρακτικούς λόγους σε δύο ομάδες, αδράξαμε την ευκαιρία για να επισκεφτούμε, μετά από την ευγενική και άμεση ανταπόκριση των υπευθύνων στο αίτημά μας, και τον εκθεσιακό χώρο του εργοστασίου της ΕΨΑ.

Στο χώρο με την πηλιορείτικη αρχιτεκτονική που από ψυγεία για την παραγωγή πάγου και συντήρηση τροφίμων το 1922 μετασχηματίστηκε σε μια σύγχρονη επιτυχημένη ελληνική εταιρεία αναψυκτικών και χυμών, αν και δεν επισκεφτήκαμε το χώρο παραγωγής, είδαμε συλλεκτικά αντικείμενα, σημαδεμένα από την πατίνα του χρόνου στην πορεία του εργοστασίου προς τον εκσυγχρονισμό, μάθαμε πως βελτιώθηκε το ίδιο το προϊόν, η γραμμή παραγωγής, οι φιάλες των προϊόντων ακολουθώντας την πολιτική της ανακύκλωσης, το marketing της εταιρείας για την προώθηση των κλασσικών αλλά και των νέων προϊόντων (π.χ. αναψυκτικά με stevia) σε ένα μάθημα τοπικής ιστορίας του «επιχειρείν» με πλατύ χαμόγελο και τη δροσιά των αναψυκτικών και συλλεκτικών συσκευασιών για τα 90 χρόνιά τους που τόσο απλόχερα μας πρόσφεραν οι άνθρωποι της ΕΨΑ και θερμά τους ευχαριστούμε.

Ίσως κάποιος να έλεγε πως οι δύο αυτές δράσεις μοιάζουν αταίριαστες ?

Και όμως δεν είναι. Γιατί; Μα η απάντηση είναι απλή. Από τους Πυθαγόρειους φιλοσόφους, τον Αρχιμήδη, τον ΄Ιππαρχο και πολλoύς άλλους, χάρη στους οποίους είχαμε άνθιση των θετικών επιστημών και της αρχαίας Ελληνικής τεχνολογίας, μέχρι τους οραματιστές αδελφούς Κοσμαδόπουλου και όσους τους διαδέχτηκαν στο τιμόνι της ΕΨΑ η επιτομή της Ελληνικής φιλοσοφίας – όχι απαραίτητα με την επιστημονική έννοια του όρου – ήταν και πρέπει να συνεχίσει να είναι ,όσο και αν αλλάζουν ή δυσκολεύουν τα πράγματα γύρω μας, πως η ελκυστική περιπέτεια της γνώσης, της προσπάθειας, της δημιουργίας μας κάνει καλύτερους για τον εαυτό μας και τους άλλους γύρω μας και αυτό πρέπει να προσπαθούμε να πείσουμε τους μαθητές μας να υιοθετήσουν ως αξία ζωής. Χαιρόμαστε που με τη συμπεριφορά τους δείχνουν πως το αφουγκράζονται.

Τους μαθητές συνόδευσαν: Μπαλαμώτη Ευαγγελία – μαθηματικός και υποδιευθύντρια του σχολείου, Παληοδήμος Παναγιώτης – μαθηματικός, Δρόσου Μάρθα – θεολόγος , Μπαλαμπούτη Ελισσάβετ – φιλόλογος